Kick-start karrieren og bli med i en startup!

Jeg heter Emma, er 23 år og var ferdigutdannet våren 2016. Etter jeg leverte bacheloroppgaven min i Internasjonal Markedsføring i Tyskland i juni, gikk det to dager før jeg satt sammen med 5 programmerere i et hacker-hus i hjertet av Silicon Valley.

Der hadde jeg stillingen som Marketing Manager for Gobi, en norsk tech-startup. Midt i verdens teknologihovedstad, med verdens minste erfaring innen teknologi og egentlig alt som hadde med businesslivet å gjøre.

Nå, ganske nøyaktig 1 år etter, sitter jeg på et stort kontor i en 9-etasjes bygning midt i Oslo, som selverklært tech-nerd, startup-entusiast og spesialist på digitalt innhold. Bedriften flyttet tilbake til Norge, og i mars kom jeg tilfeldigvis i kontakt med Hammer og Hanborg, som introduserte meg for en mulighet jeg ikke kunne takke nei til. Det resulterte i at jeg nå jobber som Digital Content Specialist for Schibsted Media Group, et konsern som er så langt unna en startup man kan komme. Grunnlagt i 1839, over 7.000 ansatte i over 30 land. Det har så langt gått over all forventning, selv om kontrasten startup/giga-konsern er ganske stor. Den jobben jeg gjør i dag, og den verdien jeg bringer inn i Schibsted, kommer i stor grad av erfaringene og kunnskapen jeg har tilegnet meg i løpet av tiden i Gobi.

Tiden i startup har vært helt utrolig! Jeg har vært igjennom en læringskurve som er brattere enn veggen på Prekestolen, opparbeidet meg et nettverk det ikke er mulig å sette en verdivurdering på, jeg har forelsket meg i teknologi og i den digitale verden, og jeg har skjønt at man egentlig ikke kan noe som helst etter endt utdanning.

Noe av det viktigste jeg tar med meg fra å jobbe i startup, er kanskje det at man må lære å lære selv og at man må ta ansvar. Ingen står over deg og sier hva du skal gjøre, ingen vet hvordan det skal gjøres, hvor man skal starte eller hvem man skal snakke med for å finne det ut. I de fleste tilfeller jobber man jo faktisk med noe som aldri har blitt gjort før. Det gjør livet utrolig spennende og givende, men man blir også tvunget til å gå langt ut av komfortsonen. Man må tenke nytt og annerledes, jobbe veldig hardt og mye.

I tillegg må man være fullt oppdatert på hva som skjer når det gjelder alt fra trender, til forbrukeratferd og investoratferd, samt hvordan systemet bak teknologien fungerer og hvordan man bygger den. Jeg liker å kalle dette året for min egen mastergrad, og kan anbefale alle eventyrlystne, nysgjerrige og motiverte sjeler der ute til å hive seg med i en startup, eller rett og slett starte en selv. Mye jobb er det, men mest av alt; supergøy!

Hilsen

Emma Grønningen

@emmagronningen

Tagger:
Emma Grønningen

Emma Grønningen

Digital Content Specialist

Alle innlegg