HjemmekontorHjemmekontor

Nyheter

17-06-2020

Å starte i ny jobb midt i krisen

Det er alltid spennende å begynne i en ny jobb, bli kjent med nye kollegaer og nye rutiner. Ellen Anna satt i korona-karantene da hun skulle begynne i WWF Verdens naturfond, og fikk aldri kommet seg på kontoret før Norge stengte. Hva gjør man da?

WWF og Ellen Anna er løsningsorienterte, så det var å snu seg rundt og få sendt PC og nødvendig utstyr med budbil hjem til Ellen Anna. Det var ikke helt slik de hadde planlagt at første arbeidsdag skulle bli, men det handler om å løse utfordringene best mulig der og da. Og ikke minst følge oppfordringen fra myndighetene om hjemmekontor.

Ellen Anna utleid via Hammer & HanborgEllen Anna utleid via Hammer & Hanborg

Digitale verktøy og digitalt mindset

Ellen Anna er digitalt erfaren og vant til å jobbe fra hvor som helst, når som helst. Som kommunikasjonsrådgiver er hun imidlertid vant til en mer sosial hverdag, men nå ble hun som oss andre en digital eremitt.

Vi er mange som i utgangspunktet synes det er krevende med hjemmekontor over tid, og spesielt som ny i jobben kan det være ekstra krevende å tilpasse seg en ny arbeidsmetodikk. Men det trenger det ikke å være. Endringsvillighet, fleksibilitet og positivitet har aldri vært viktigere, og når alle viser viljen, er evnen der.

For Ellen Anna ble de daglige videomøtene med avdelingen ekstra kjærkomne, både for arbeidsfordelingen sin del, men også når det kom til det sosiale. Digitale møter med video gjør at man får knyttet et ansikt til dem man prater med – og så er det litt ekstra hyggelig å få et innblikk i kollegaenes hjemmekontor.

Digital onboarding

Når en er ny i jobben dukker det til stadighet spørsmål og nye problemstillinger opp underveis. Sammen fant Ellen Anna og hennes leder løsningen som passet dem ved å booke inn en «fot i bakken» en gang i uken. Da møtes de over videochat for en digital kaffe, og snakker om løst og fast.

– På tross av alt, synes jeg at jeg fikk en fin start og onboarding i den nye jobben. Mye av det handler om at kollegene mine ikke bare er drivende dyktige, men også veldig imøtekommende, forståelsesfulle og ikke minst hjelpsomme. Og nå, etter ni uker som digitale eremitter, fikk alle vi som ikke er avhengige av kollektivtransport samlet oss til det daglige avdelingsmøtet i sola på slottstrappa. Det var veldig hyggelig å endelig få møte kollegene mine «live». Det gjør at tilværelsen på hjemmekontor blir enklere å fortsette med litt til, sier Ellen Anna.

Utleid via Hammer & Hanborg

Ellen Anna ble kontaktet av Hammer & Hanborg da oppdraget som senior kommunikasjonsrådgiver hos WWF skulle besettes. Hun var del av Hammer & Hanborgs nettverk fra før, så rekrutteringsansvarlig hos Hammer & Hanborg visste alt mye om henne både som fagperson og som menneske. For Ellen Anna er det viktig å jobbe med noe som betyr noe for flere enn henne selv, et sted hvor hun kan få bruke sin kommunikasjonskompetanse til noe meningsfylt. Det får hun virkelig gjort sammen med den dyktige gjengen hos WWF.

Om WWF

WWF er en global miljøorganisasjon. WWF arbeider for en framtid der mennesker lever i harmoni med naturen, og der ingen dyr eller andre arter skal dø ut på grunn av menneskers handlinger.

Ellen Anna på hjemmekontorEllen Anna på hjemmekontor
Behov for leie inn ekstra kompetanse for en periode?

Ønsker du å vite mer om Hammer & Hanborg sine tilgjengelige konsulenter? Her kan du se noen av våre tilgjengelige kandidater. Trenger du noen på heltid, deltid eller på timer til et engasjement eller vikariat eller i en travel periode? På plass eller «remote»? Vi har kompetansen du trenger! Ta kontakt med oss på infonorge@hammerhanborg.com eller på 22 44 33 00.