I den utrolig reisen for merkevaren Ice har du vært sentral, Jannicken og du har vært med lenge. Hvorfor trives du så godt? Kort oppsummert handler det om folkene, driven og mulighetene. For uten driven til folkene hadde vi ikke kunne grepet alle de mulighetene vi har gjort, som har resultert i vekst både av kunder og ansatte. I de syv årene jeg har fått vært med på denne fantastiske reisen har vi gått fra å være en liten mobilt bredbåndsoperatør med under 50 ansatte, til å være Norges tredje største mobiloperatør med flere hundre ansatte. Jeg har også grepet muligheter disse årene, og jeg har fått fylle ulike roller innenfor det som ligger mitt hjerte nærmest; som er kommunikasjon, kreativitet og mennesker. Og selv om jeg har vært syv år på samme sted, er jo verken jeg eller ice på samme sted i dag som i går. I telecom går det raskt, og ice er en vekstorganisasjon med historisk vekst og mange muligheter. Vi har vokst fra 0 – 660 000 mobilkunder på seks år! Det betyr jo at dagen ikke alltid blir som planlagt, og at vi tidvis er litt kaospiloter klar til tjeneste. Men vi jobber alle mot samme mål, og vi heier på hverandre, har respekt for hverandre, og ikke minst vokser med organisasjonen, og det er veldig spennende – og veldig gøy.

Jeg lurer litt på hvordan leder du er Jannicken, for dine lederegenskaper blir ofte omtalt veldig positivt til meg av flere. Hva er egentlig hemmeligheten din? 

Alle, uansett nivå i en organisasjon liker å bli sett og anerkjent, og for å se folk, må man være interessert i mennesker. Og jeg bryr meg om folk og hva som skal til for at hver enkelt skal levere og leve. Jeg tror at det å skape trygghet gjennom tillit for de jeg leder er det som skal til for at hver og en utvikler seg, og tør å ta sin plass. Jeg har tro på tydelige mål og tydelig mening, og forståelse for at folk er ulike og motiveres og presterer ulikt. Jeg er også en leder som mener det er en styrke å tørre å vise sårbarhet, og jeg opplever at dette er med på å styrke tilliten mellom leder og medarbeider. For selv om jeg er leder er jeg jo mest av alt et menneske, som kombinerer en hektisk jobb med familieliv og hverdag, med oppturer og nedturer, sol og regn. Jeg kan ikke alt, jeg har ikke alltid svarene, og jeg gjør ikke alltid alt riktig. Men jeg gjør mitt beste, og jeg skal alltid være litt bedre i dag enn i går. Når man har etablert tillit blir det jo også slik at de jeg har rundt meg – nedover, bortover og oppover spiller meg bedre og vise versa. Derfor er det jo sentralt å rekruttere gode medarbeider, som har rett kompetanse, som tar ansvar og tør å ta ansvar og som har lyst å være med å gjøre en forskjell. Så hemmeligheten – eller fokuset, er rett og slett det nære lederskapet, og tørre å være personlig, uten å bli privat og være tydelig, omtenksom og ærlig. Jeg er også veldig stolt over at jeg blant alle de dyktige lederne i ice, ble kåret til «Årets Leder 2020» nettopp på grunn av min lederstil, at jeg ser folk, og gjøre det lille ekstra for gjengen min i en krevende og hektisk hverdag.

Hva kan en forvente når en jobber hos Ice? Du vet alt det som ikke står i en jobbannonse eller stillingsbeskrivelse… 

En stillingsbeskrivelse er jo litt som et prospekt på et hus. Du skal klare å skape en drøm, men også være tydelig på hva som kan forventes. Det er min jobb som leder å sikre at vi gjennom rekrutteringen avdekker om huset vi tilbyr, vil innfri våre – og kandidatens forventninger og om personen vil trives. For som i husprospekter så vel som i stillingsutlysninger er det jo ikke mulig å dekke alt som hverdagen bringer. Noen ganger knirker gulvet mer enn man hørte på vising, og andre ganger er rommene større i virkeligheten enn på bildet. Men for å svare enda tydeligere – og ikke bare gi et svar fordekt i metaforer, så er noe av det som er vanskelig å formidle i en stillingsutlysning den kulturen og stemningen de ansatte i ice har bygget. Kulturen og folkene må oppleves. Kollegaene i ice er så imøtekommende og interesserte og ikke minst dyktige. ice er et sted du føler deg velkommen, og verdsatt. Det er også et sted som er bygget på tillit, og at gründermentaliteten henger enda i veggene. Det betyr at det forventes at du tar ballen, at du tar ansvar og forvalter tilliten som blir gitt. Måten vi jobber på krever også stor grad av selvledelse, uten fast plass på kontoret, og uten fast arbeidstid, men du skal aldri føle deg alene. Siden vi er en vekstorganisasjon og en utfordrer i bransjen kreves det naturlignok at de som jobber her liker, og takler et høyt tempo – og at endringer skjer raskt.

Hos ice er det stor fleksibilitet og kjernetiden kuttet ut for flere år siden. Men hvordan klarer du å holde toppfart på jobb og privat? 

I en travel hverdag er vi hos ice opptatt av balanse, selv liker jeg å koble helt av i hagen, det har blitt min yoga og jeg lever sakte ved å se blomster og grønnsaker vokse. Jeg forsvinner også inn i min egen verden når jeg kan sitte og tegne og male, eller trylle litt med ord og formidling gjennom tekst. Barna synes heldigvis også dette er stas, så det har resultert i både barnebok og sanger vi har lager sammen. Så oppsummert, elsker jeg å skape, og jeg samler på kvalitet når det kommer til relasjoner, opplevelser og det rundt meg. Jeg skulle ønske jeg hadde enda mer tid til å pakke sekken, og ta med familien ut i naturen. Men fritiden flyr jo aller mest til fritidsaktiviteter og matpakkesmøring.

Ja, tid er vel den store mangelvaren for flere av oss og det eneste som er helt likt fordelt. Viktigheten av å bruke tiden riktig, samtid som en har det gøy på jobb og på privaten har aldri vært viktigere eller mer utfordrende.


Ta kontakt med en av våre rådgivere

Trine Larsen, Adm. dir. & seniorrådgiver

Trine Larsen

Adm. dir., seniorrådgiver og ekspert på lederstillinger

📩 trine.larsen@hammerhanborg.com

📞 +47 47 26 99 99

Ingrid Melbye Olsen, Seniorrådgiver

Ingrid Melbye Olsen

Seniorrådgiver og ekspert på spesialistroller

📞 +47 91 36 39 81