Vår egen Trine Larsen har snakket med Kampanje om hvordan rollene i arbeidslivet er endret.

«Daglig leder og partner, Trine Larsen, i rekrutteringsbyrået Hammer og Hanborg deler oppfatningen at det er store endringer på gang i arbeidslivet.

Ny kundereise

– Kundereisen er også endret. Og skal bedrifter lykkes, må man få vekk siloene i organisasjonen. Det må bygges bro mellom forretningsstrategi, verdier, samfunnsansvar og konsepter. En tettere kobling mellom teknologi, salg, kundeservice, innovasjons- og markedsarbeidet vil styrke evnen til raskere å skape produkter og tjenester som løser markedets behov. Her er både en kreativ leder-rolle viktig og ikke minst markedsdirektørens rolle viktig. De tradisjonelle hierarkiske organisasjonene vil slite. Nye organisasjonsformer vil tvinge seg frem på grunn av digitaliseringen, sier Larsen.

Larsen mener at det er noen år siden rekrutteringsselskap som hennes eget, kunne notere seg at markedsrollen var i endring.

Den nye lederrollen

– En markedsdirektør må kunne være både nysgjerrig kunnskapsrik om digitaliseringen og automatiseringen av samfunnet og faget. Egenskaper som strategisk og operativ, relasjonskapende, businessminded og samtidig være kreativ og nytenkende, sier hun og legger til;

– Det som kanskje er mest utfordrende er å finne kandidater som har en kombinasjon av analyse og kreativitet. Nå kommer tech inn i alle roller, og en person i en markedsstilling eller kreativ stilling må klare å dra ut essensen av store datamengder, sier hun til Kampanje.

– Har kreativitet blitt viktigere i markedsstillinger?

– Det å hele tiden tenke nytt er jo noe som ligger i den nye lederrollen – uavhengig av om man har markedsansvar eller ei. Man må våge og tørre å feile. Det er viktig å teste konstant, sier Larsen til Kampanje».

Les hele saken her.


Kontakt

Trine Larsen, Adm. dir. & seniorrådgiver

Trine Larsen

Adm. dir., seniorrådgiver og ekspert på lederstillinger

📩 trine.larsen@hammerhanborg.com

📞 +47 47 26 99 99