Når Hammer & Hanborg bistår Anne Vandbakk med å lete etter nye team-medlemmer, er det kompetanse, personlighet og innstilling til egen utvikling som står i fokus.

– Så lenge man er motivert til å lære og utvikle seg, er man verdifull – uavhengig av alder, sier Vandbakk.

Som leder for markedsføring og kommunikasjon i EVRY Norge er hun avhengig av å ha et team som forstår den digitale hverdagen. Hennes erfaring er at innstillingen om at yngre personer har høyere digital kompetanse, ikke stemmer.

– Digital markedsføring har vært en del av hverdagen i mange år. De fleste som vil noe innen markedsføringsfaget, har lært seg dette nå. «Er man ikke i utvikling, er man i avvikling». Det tror jeg de fleste vet, sier hun.

Ledelse på tvers av grenser

Anne Vandbakk har erfaring som journalist, som informasjonsrådgiver med ansvar for næringspolitikk – men først og fremst som kommunikasjonsdirektør. Før hun begynte i EVRY, jobbet hun åtte år i IFS, de siste seks som kommunikasjonsdirektør i IFS World Operations.

– Jeg hadde nesten ikke vært utenfor Norge da jeg tok denne rollen. Det ble en bratt læringskurve i global ledelse og kulturbygging på tvers av landegrenser. Jeg lærte at selv om språk og kultur er forskjellig i ulike deler av verden, er likhetene alltid større. Vi er alle enkeltmennesker med behov for å bli sett, for å lykkes, for anerkjennelse og fellesskap. Gjennom å fokusere på mulighetene i stedet for problemene, oppnådde vi etter hvert svært gode resultater i dette globale teamet, forteller hun.

Mangfold skaper gode team Også i EVRY er Anne opptatt av mangfold og fellesskap for å skape gode team. Dette er verdier Hammer & Hanborg også strekker seg etter i sitt rekrutteringsarbeid, og forskingen peker klart mot at mangfold øker et selskaps verdi.

– Anne har vært tøff og har våget å satse på mer utradisjonelle ansettelser. Det har gitt henne et mangfold i teamet som jeg opplever gir merverdi i arbeidet. Fremover er det viktig at flere ledere tør satse på denne måten, sier Trine Larsen, partner i Hammer & Hanborg.

Anne er enig.

– Teamet mitt har et aldersspenn på over 30 år. Dette opplever jeg som veldig positivt. Vi har mye å tilføre hverandre; nyutdannede har en fersk utdannelse, eldre har mer erfaring og kan enklere navigere i en kompleks organisasjon. Jeg synes også det er en fordel at vi er litt forskjellige som personer. EVRY har målgrupper i mange bransjer og mange ulike roller. Da er det bra at vi i størst mulig grad avspeiler dette, forklarer hun.

Annes team jobber med markedsføring og kommunikasjon i bred forstand, også opp mot utvikling av tjenester og konsepter.

– Vi har meget dyktige fagmiljøer i EVRY, men teknologer er ikke nødvendigvis dyktige kommunikatører. Mitt perspektiv er at en kampanje begynner allerede ved utvikling av verdiforslaget. Når vi følger hele verdikjeden herfra og ut, sikrer vi konsistente budskap og interessant innhold. Vi bygger også ned eventuelle motsetninger mellom teknologi og markedsføring internt. Jeg er opptatt av at markedsavdelingen ikke må bli en isolert enhet som jobber med glossy kampanjer. Vi må være tett på. Bare da er vi aktuelle og kan levere reell forretningsverdi.

Verdien av tillit

– Hva er viktig for å skape, og opprettholde, tillit i et team? Når tempoet er høyt og kravene tøffe, samtidig som endringstakten er høy?

Anne nikker gjenkjennende. Hennes team har satt seg høye mål. Dobling av antall kvalifiserte leads i løpet av ett år, er blant dem. Det kan være tøft å leve med høye forventninger. Hvordan holder man energien oppe?

– Hva er potensialet i et godt team?

– Potensialet er enormt! Vi hadde høye ambisjoner for 2018 og jeg ser allerede nå at vi kommer til å nå målene. Det motiverer meg veldig – spesielt fordi det har skjedd gjennom godt samarbeid, der vi har lært av hverandre, bygget hverandre opp og feiret felles prestasjoner. Jeg er heldig som har et godt team der hver enkelt presterer slik at teamet leverer – hver eneste dag, avslutter hun.