Nå som vi skal finne en ny kommunikasjonsansvarlig for Camilla som går videre til Norsk Medisinaldepot og Vitusapotek, åpner det seg en mulighet for å lande en av Norges mest varierte og spennende kommunikasjonsstillinger. Hodejeger Trine har tatt en prat med Camilla;
Du har jobbet over ti år i Clas Ohlson, det er ganske uvanlig i disse dager. Hva er grunnen?
-Retail er en bransje i konstant utvikling der det skjer mye på kort tid med store IT-prosjekter, nye kundekonsepter og andre prosjekter som sikrer at våre kunder får den beste handleopplevelsen. I de årene jeg har jobbet her har jeg hele tiden fått muligheter til å ta på meg nye og spennende oppgaver og å utvikle meg selv. Det er også et stort pluss at det er et internasjonalt miljø, der mitt team består av dyktige kommunikasjonsfolk fra flere land. Man tenker kanskje at Norge, Sverige og Finland er kulturelt like, men det er større forskjeller enn man tror. Det beste resultatet får vi av å ta det beste fra hvert land. I tillegg finnes det mye uforutsette hendelser som krydrer hverdagen og gjør hver eneste dag ulik.
Du sier hverdagen har mange uforutsette hendelser?
-Ja, arbeidsdagene er veldig varierte og spennende. For et par uker siden ringte for eksempel en TV-kanal og ønsket julepynt til en innspilling midt på sommeren. Da var det bare å alliere seg med en Butikksjef og Merchandiser som kunne hjelpe å sjekke lageret og velge produkter. Ellers er det ofte ledere som trenger hjelp til en ekstern presentasjon eller TV-opptreden. De siste årene med pandemi har også vært veldig spennende kommunikasjonsfaglig. På medarbeiderundersøkelsen ser jeg at vi gjennom hele pandemien har trygget de ansatte slik at de har følt seg godt ivaretatt og trygge på jobb. Det var et stolt øyeblikk å se det svart på hvitt.
Hva er det viktigste med jobben?
-For meg er det viktigste at vi som funksjon støtter hele organisasjonen i å gi våre kunder den beste handleopplevelsen. Mitt hjerte ligger nok våre butikkmedarbeidere aller nærmest. Våre butikkselgere er supermennesker som står på for våre kunder hver eneste dag. Det er vår jobb å finne de gode historiene som gir de den skryten de fortjener og samtidig inspirerer andre. Jeg er også opptatt av å lage systemer som effektiviserer kommunikasjonsflyten og sikrer at rett målgruppe får rett informasjon til rett tid. Vi har effektive kanaler i Clas Ohlson, men vår oppgave er å guide og veilede støttefunksjonene til å bruke disse rett hver gang. Her sklir det fort ut om man ikke følger med. Jeg er nok litt nerd og liker å bruke verktøy for Analytics for å avdekke hvorfor ting ikke fungerer optimalt, slik at vi får fikset systemet. Det finnes få ting som er mer tilfredsstillende enn å se at irritasjon som har bygget seg opp for tusenvis av medarbeidere blir byttet ut i takknemlighet, fordi man har laget en rutine og et enkelt system for å sikre flyten. Kirsebæret på toppen er å lage innhold som forklarer hvorfor ting er som de er, slik at vi får forståelse for de tingene vi gjør.
Du har jobbet som pressekontakt først i SAS og så i Clas Ohlson. Har du noen tips å sende med på veien?
-Jeg har lagt min ære i at journalister og produksjonsledere skal få rask og god service. Som tidligere journalist vet jeg at de jobber med korte deadlines og jeg ønsker å hjelpe de så raskt og effektivt som mulig. Vi er børsnotert selskap så det er ikke alt vi kan dele, men vi skal være så åpne og transparente som mulig. Vi jobber også med mye produktrelatert omtale, og her har jeg etter hvert jobbet med faste journalister over mange år som ønsker produktprøver til tester for eksempel. God Morgen Norge har vi også mye kontakt med. Ellers har vi nesten 100 lokale butikksjefhelter rundt omkring i landet som ofte er å se i sine lokalaviser. Det kan være skummelt for noen, så ofte ringer de meg for en prat i forkant. Det er givende å se hvor flinke de er og hvor viktige de er for sitt nærmiljø. Clas Ohlson har generelt mye presseomtale. Det aller meste er positivt, men som i alle store selskaper har vi også mer utfordrende saker. Jeg har alltid likt en utfordring og det tenker jeg min etterfølger også bør gjøre.
Høres dette ut som en jobb for deg? Da bør du kjapt melde din interesse her!