En stillingsannonse kan være kandidatens første kontakt med ditt selskap, og for å tiltrekke riktige kandidater til en ledig stilling, bør du begynne med en inkluderende og godt formulert annonse. Uansett om du er klar over det eller ikke, kan valg av ord og tone i annonsen påvirke hvilke personer som føler seg velkomne til å søke. Allerede da kan du gå glipp av kandidater som har kompetansen du trenger til rollen.

Her kommer fem nyttige tips til deg som ønsker å lage en inkluderende stillingsannonse

Bruk et inkluderende språk

En god start er å bruke inkluderende ord. Unngå kjønnsspesifikke pronomen og ordvalg. I stedet for “han” eller “hun,” bruk nøytrale ord som “du” eller “kandidaten.” Fokuser på kandidatens ferdigheter, erfaring og kompetanse i stedet for å skape et bilde av en bestemt person. Forskning viser at bruk av maskuline ord reduserer antall kvinnelige søkere, mens et mer feminint språkbruk tiltrekker begge kjønn. Typisk feminine ord i en stillingsannonse kan være samarbeid, inkluderende, lagspiller og gode kommunikasjonsferdigheter.

Klare kvalifikasjonskrav og forventninger

Kommuniser tydelig hvilke kvalifikasjoner som er nødvendige for stillingen. Dette hjelper kandidatene å vurdere om de passer til rollen. Ikke ta med unødvendige krav som kan ekskludere potensielle kandidater med andre verdifulle erfaringer.

Fokus på mangfold

Fortell om initiativene dere har tatt for å øke mangfoldet og inkluderingen på arbeidsplassen. Det er godt dokumentert at mangfold gir konkurransefortrinn. Vær åpen for kandidater som kanskje sitter på andre ferdigheter, erfaringer og kompetanse enn forgjengeren eller andre ansatte.

Vis til selskapets verdier

Selskapets verdier er noe som stadig blir viktigere for kandidatene. Ofte ønsker de å finne ut av om selskapets verdier harmonerer med egne verdier. Derfor er det viktig å fremheve selskapets verdigrunnlag og arbeidskultur i annonsen, og gjerne med selskapets syn på mangfold og inkludering.

Gi rom for fleksibilitet og tilrettelegging

Det er mulig at enkelte kandidater har behov for tilpasninger for å kunne delta fullt ut i rekrutteringsprosessen eller utføre jobben. Vær tydelig på at selskapet ditt er åpent for slike tilpasninger og at dere er villige til å diskutere og imøtekomme individuelle behov.

Oppsummert er inkluderende stillingsannonser nøkkelen for å tiltrekke en mangfoldig og kvalifisert gruppe kandidater. Her kan du lese mer om hvordan Hammer & Hanborg jobber med kompetansebasert rekruttering. Ved å bruke inkluderende ord, fremheve mangfold, klart beskrive krav og verdier for rollen, og være åpen for å tilpasse prosessen etter ulike behov, kan du skape en arbeidsplass som ønsker alle velkommen og fremmer et positivt arbeidsmiljø.


Vi hjelper deg med stillingsannonser som tiltrekker deg talentene. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Celina Baalerud, Markeds- og kommunikasjonsansvarlig

Celina Bålerud

Markeds- og kommunikasjonsansvarlig

📞 +47 41 23 02 30

Isabel Bernhardsen, Marketing and Communications Specialist & Consultant Coordinator

Isabel Bernhardsen

Markeds- og kommunikasjonsspesialist & konsulentkoordinator

📞 +47 90 07 67 86