Sanksjoner, boikotter, pandemi, inflasjon, krig og dyrtid er utfordringer som setter norske virksomheter på prøve. Krisene krever at spesielt ledere er forberedt på det uventede – har et black swan-perspektiv som vil si at en kan håndtere komplekse situasjoner og kommunisere effektivt med ulike interessenter.

Krisekommunikasjon og ledelse

Forrige mandag invitert vi til fagmingel på kontoret med våre kunder, samarbeidspartnere og våre utleide konsulenter.

Temaet for kvelden var krisekommunikasjon og ledelse. I den anledning hadde vi invitert to ledere som nylig har stått i synlige kriser, og som vi vil tørre å påstå er blant landets beste på sine fagfelt. Nemlig Pia Gulbrandsen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bama Gruppen, og Hedvig Moe, advokat i Thommessen.

Trine Larsen, rekrutteringsrådgiver og administrerende direktør i Hammer & Hanborg ledet samtalen og var blant annet innom:

Og hva skjedde egentlig da Bama sine modningslagre fikk 2 tonn (!!) kokain i fanget?

Er det mulig å skille butikk fra sikkerhetspolitikk?

Hvordan kan du forberede deg på neste utenkelige krise?

Sanksjonene eskalerer, holder næringslivet følge?

Takler krisen din TikTok-testen?

Hva er et Black Swan-perspektiv og hvorfor er det helt nødvendig for ledere?

fagmingel med Pia, Hedvig og Trine

Pia Gulbrandsen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bama Gruppen

Pia har lang kommunikasjonsfaglig erfaring, og har tidligere hatt en sentral rolle i Arbeiderpartiets kulisser som kommunikasjonssjef. Hvor hun blant annet håndterte flere kriser som blant annet 22. juli og metoo i oppløpet. Denne ettermiddagen gav hun oss et innblikk i hvordan hun og Bama håndterte den oppsiktsvekkende saken med kokain i banankassene, og hvilke vurderinger som ble gjort underveis.

Hedvig Moe, advokat i Thommessen

Hedvig har lang erfaring med krisehåndtering og har hatt flere profilerte lederroller innenfor politi, påtale- og domstolsapparatet. I tillegg har hun løpende hatt ansvar for og vært involvert i juridiske vurderinger og beslutninger, og hatt utstrakt kontakt med næringslivet. Hedvig delte hennes tanker og erfaringer om omdømmekriser knyttet til geopolitikk, sikkerhetspolitikk og fremmed etterretning, og hvordan det påvirker næringslivet.

Trine Larsen, rekrutteringsrådgiver og administrerende direktør i Hammer & Hanborg

Trine har lang erfaring med rekruttering av toppledere, ledere og spesialister i både privat og offentlig sektor, og har rekruttert flere av toppene i norsk næringsliv. Og delte denne ettermiddagen delte hun hvilke kompetanser som er viktige for ledere for å lykkes, og hvordan et black swan-perspektiv og problemløsningsevne kan hjelpe til å takle usikkerhet, risiko og kompleksitet.

Klikk her for å få tilgang til presentasjonen med krisevettreglene fra eventet.


Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med kommunikasjonskompetanse?

Fyll i skjemaet nedenfor eller kontakt Trine direkte

Har du behov for kommunikativ kompetanse?

Vi kan hjelpe deg med rekruttering, eller hvis du trenger å leie inn en spesialist eller leder for en begrenset periode. Ta kontakt med meg i dag for en uforpliktende prat.

📩 trine.larsen@hammerhanborg.com

📞 +47 47 26 99 99

Trine Larsen, Adm. dir. & seniorrådgiver