Alle selskaper skal tjene penger for eierne sine og det er ingen tvil om at kundefokus vil fortsette å være en ledende verdi i fremtidens arbeidsliv. Du tjener lite penger på misfornøyde kunder. Men det blir overraskende mye prat.

Chief Customer Relations Officer

Derfor er det forfriskende å få jobbe med å finne den rette personen til å fylle den nyopprettede stillingen som Chief Customer Relations Officer (CCRO) hos Amesto Solutions. Her snakker vi altså om et selskap som vil rekruttere en person som skal sitte som kundens talerør i toppledergruppen.

Da setter du handling bak ordene dine. Da viser du at du vil jobbe med å se kundens perspektiv i hele verdikjeden. Det er sånn du innarbeider kundefokuset i kulturen og selve ryggraden i selskapet.

Når den ansatte er en kunde 

Samtidig som Amesto Solutions har tydelige mål for hvor de vil med kundefokuset sitt, har selskapet på en imponerende måte klart å utvikle en kultur for som tar vare på de ansatte i organisasjonen. Jeg tror henger sammen med kundefokuset. For som selskap er også medarbeiderne dine kunder. I et arbeidsliv hvor kampen om de største talentene blir stadig tøffere må selskapet selge seg selv som en attraktiv arbeidsplass med interessant oppgaver og alt som hører til. Medarbeiderene betaler med tiden og kompetansen sin.

Da merker du hvor mye det betyr at man har en organisasjon som tar vare på deg som menneske og som har det i sin bevissthet. Det krever også litt mot. Amesto Solutions har vært gjennom en grundig kulturomstilling der de har jobbet med å bygge en delignskultur og skifte fokus til å tenke konsern foran selskap. Selskap foran team. Team foran individ.

Fokus på hele mennesket 

En måte de har gjort dette på er ved å ta bort alle provisjonsløsninger for å fremme lagbygging, samarbeid og kompetansedeling. Dette handler om at man kan levere så mye mer sammen enn alene. I et arbeidsliv hvor markedet krever stadig mer kompetanse og raskere endringer kan et team levere mer enn hva enkeltpersoner kan.

Gjennom å støtte seg på den nyeste forskningen om bonus og provisjon som sier at det stopper mer enn det fremmer har Amesto Solutions bygd opp ulike støttesystemet for å trigge og øke tempoet på endringen gjennom kontinuerlige målinger, og iverksetter tiltak med fokus på hele mennesket med individuelle mål og handlingsplaner.

For hvorfor skal vi mennesker tilpasse oss jobben og ikke vise versa? Fremover vil vi nok se at flere bedrifter utvide kundefokuset til også å inkludere medarbeiderne som kunder.