
Litt om meg
Jeg er en bygdejente fra Drammensfjorden som flyttet til utlandet i tidlig alder, hvor jeg først utdannet meg som eiendomsmegler, så siviløkonom og senere startet arbeidslivet. Min vei til å jobbe med events har nok ikke vært helt “lineær”- først solgte jeg sommerhus, fortsatte som forretningsutvikler i et stort internasjonalt konsern, jobbet litt med elbiler og i anleggsbransjen før jeg endte som gründer med eget selskap innen opplevelsesbasert markedsføring. Da jeg vendte snuta hjem som så mange andre under corona, skjønte jeg at det var det å skape unike møteplasser, tilpasset tiden vi lever i, jeg synes var spennende.
Etter utallige nedstengninger og pivoteringer, satt jeg igjen som en ganske sliten eventgründer. Muligheten for å smake på konsulentlivet for å hente nye perspektiver, har vært morgendugg for veien min videre. Jeg hadde bruk for en pause fra gründerlivet og scrollet gjennom LinkedIn i søk etter spennende muligheter innen event. Så dukket dette engasjementet opp, og vi kom i ganske umiddelbar kontakt. Derfra var det egentlig strak vei til jeg var “engasjert”. Førstehåndsinntrykket av PwC, avdelingen, nærmeste ledere og prosjektene har til de grader levert over forventning.


Event Manager hos PwC
Jeg er faktisk inne i min siste tid av mitt ni måneders lange engasjement nå. Jeg ble med det samme tatt imot med åpne armer av denne utrolig flinke, kreative gjengen og behandlet som en av teamet. Fra første dag ble jeg gitt tilliten til å lede noen av de største eventene PwC hadde på årshjulet. Jeg har fått lov til å være med på alt fra å skape “gåsehudsøyeblikk” til frokostseminar, produsere intern-TV på tvers av PwC´s lokasjoner i Norge (Fra Kristiansand til Tromsø), til å være prosjektleder på storproduksjon på destinasjon. Mine nærmeste ledere i PwC har uttalt at de er veldig fornøyde med jobben jeg har gjort, hvilke resulterte i et tilleggs-prosjekt og forlengelse. Så akkurat nå hersker litt en tosidig vemodighet over at tiden gikk så fort parallelt med et felles håp at våre veier møtes snart igjen.
I løpet av min tid i PwC har det muligens ikke vært så mange “vanlige dager” som Event Manager i markeds– og kommunikasjonsavdelingen. Vi har akkurat avviklet en veldig tettpakket eventhøst, og jeg hoppet jo direkte ned i materien av prosjekter som allerede var i bevegelse. Men det er absolutt noen elementer som går igjen – ukentlige check-ins på prosjekter, at vi jobber strukturert og i tverrfaglige team innad i kommunikasjonsavdelingen. Ofte med linja eller ledelsen. Kjøreplaner har blitt min nye bibel. Dagene kan inneholde alt fra møter med toppledelsen om det neste eventet, til avvikling av webinarer eller innholdsproduksjon.

Utleid konsulent gjennom Hammer & Hanborg
For min egen del har motivasjonen helt klart vært å jobbe særskilt med det jeg synes er gøy og samtidig hente inspirasjon til veien videre. Noe av det beste er jo at man får komprimert erfaring med organisasjonen, samtidig som man møter og blir kjent med masse flotte folk på veldig kort tid. Litt som å få oppleve filmversjonen av en veldig høyt rangert serie i tre sesonger. Det ligger mye mestringsfølelse i å yte en spesialtjeneste som blir så godt mottatt. Håpet er jo naturligvis at man også kan levere en god porsjon av sitt eget tryllestøv til organisasjonen i form av friske perspektiver, nye løsninger eller måter å jobbe på. PwC, som jo også er en konsulentvirksomhet, sier det så flott selv “Vi er eksperten som gjør andre bedre”. Hvis det er noe man finner motivasjon i, synes jeg helt klart man burde være konsulent. Å være en ekspert som gjør andre bedre, er ganske meningsfylt, tenker jeg.
Den store fordelen med å være konsulent er at man fullt ut kan få være spesialist, og bidra med spesifikk kompetanse. Utover forskjellige time rapporteringssystemer har jeg ikke kjent på noen store forskjeller ved å være innleid vs. ansatt. Og det tenker jeg sier sitt om organisasjonen og markedsavdelingen i PwC.
For den gjengen kommer jeg virkelig til å savne! Når man er intenst i store produksjoner med hverandre blir man tette og glad i folk, fort. Er det lov å si det er downsiden med å være konsulent?
Oppfølging som utleid konsulent
Førstehåndsinntrykket var jo at dette var en skikkelig proff organisasjon. Min kontaktperson seniorkonsulent Ingrid Melbye Olsen var veldig tydelig gjennom hele prosessen, og under mitt første fysiske møte med Hammer & Hanborg fikk jeg rett og slett følelsen av å komme “hjem”. Jeg har følt meg utrolig bra ivaretatt, og dette er en veldig personlig og raus gjeng. Det er mye kompetanse i veggene til Hammer & Hanborg, og de er også gode på å invitere alle oss utleide inn til faglig og sosialt fellesskap – fra fagopplegg om ledelse til sommerfester.
Nå ser jeg frem til å lande mitt neste kapittel 🙂 Som konsulent eller fast ansatt, hvor jeg kan fortsette å jobbe kreativt med historiefortelling og å skape ekstraordinære møteplasser.