Fra nyutdannet til utleid SoMe-konsulent i NorwegianFra nyutdannet til utleid SoMe-konsulent i Norwegian

Blogg

04-02-2025

Hvordan Nora Berntzen landet jobben som SoMe-konsulent i Norwegian

Hvordan er det å gå fra studier til en nøkkelrolle i en av Norges største merkevarer? Og hvordan kan en utleid konsulent bidra til å styrke en bedrifts digitale synlighet? Sosiale medier er ikke bare en støttekanal – i 2025 er det en avgjørende faktor for merkevarebygging, kundeengasjement og forretningsvekst. Men hvordan ser dette ut i praksis?

Nora Berntzen, nyutdannet kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, har fått en spennende start på karrieren – som utleid konsulent gjennom Hammer & Hanborg. Med erfaring fra journalistikk og sosiale medier i Aftenposten, samt flere praksisplasser, bringer hun fersk kompetanse og nye perspektiver til Norwegians kommunikasjonsavdeling. Kom24 har også omtalt hennes reise inn i bransjen – et tydelig bevis på hvor viktig denne kompetansen er.

I denne bloggen deler hun sine erfaringer fra de første månedene i Norwegian, hvordan det er å jobbe med sosiale medier i et av landets største flyselskaper, og hvorfor bedrifter må satse strategisk på digital tilstedeværelse i 2025. Les videre for å få innsikt i både livet som utleid konsulent og hvordan din bedrift kan styrke sin SoMe-strategi!

Nora BerntzenNora Berntzen

Nora Berntzen

Fra lesesalen til luftfarten

Jeg er fra Moss, men flyttet til Oslo etter videregående for å utdanne meg som medieviter. Gjennom skole og karriere har jeg også fått mulighet til å bo i både USA, Frankrike og Australia. På fritiden liker jeg best å reise, dra på kino og drikke kaffe med venner.

Som nyutdannet søkte jeg på forskjellige jobber innen kommunikasjonsbransjen, men visste fra praksis og deltidsjobber at jeg helst ville jobbe med sosiale medier. Da jeg kom over en stillingsannonse fra Hammer & Hanborg, med akkurat de arbeidsoppgavene jeg likte best, søkte jeg med en gang. Etter møter med både Trine i Hammer & Hanborg og Norwegian, var jeg sikker på at dette var en mulighet jeg ikke kunne la gå.

Når sosiale medier er en del av merkevarens kjerne

Å jobbe med sosiale medier er både gøy og utfordrende. Hver kanal har sin egen personlighet, og hver målgruppe har sine egne forventninger. Det krever både tilpasning og innsikt!

I Norwegian jobber jeg tett med de andre i kommunikasjonsavdelingen for å holde meg oppdatert på prosjekter de jobber med, og for å se SoMe-muligheter i alt vi gjør. Jeg digger at sosiale medier blir sett på som en helt sentral del av kommunikasjonsarbeidet her – det er jo et av de mest effektive verktøyene vi har for å bygge relasjoner, styrke omdømmet og snakke direkte med både folk flest og bransjeeksperter.

Mer enn algoritmer og likes – forståelse for mennesker og trender

Sosiale medier handler ikke bare om algoritmer og likes – det handler også om å forstå populærkulturen og politikken. Man kan ikke bare fokusere på hva som presterer best teknisk; man må også følge med på hva som skjer der ute.

Det å jobbe med sosiale medier føles derfor ofte som å kjøre to løp samtidig. På den ene siden planlegger vi innhold langt frem i tid – kanskje for neste måned eller kvartal. På den andre siden må vi være klare til å kaste oss rundt når noe aktuelt eller uforutsett dukker opp.

Jeg elsker denne balansen mellom struktur og spontanitet, og syns det er gøy å ikke vite hva som kanskje trender i morgen. Det er kaotisk på en måte jeg trives med!

Selskaper som ikke tar sosiale medier på alvor, faller bakpå

La oss være ærlige: selskaper som ikke prioriterer sosiale medier, risikerer å falle bakpå. Dette er ikke bare en plattform for dagens kunder, men også for morgendagens. En sterk digital tilstedeværelse er avgjørende for å bygge en merkevare som engasjerer og skaper tillit.

Trenger du bistand med sosiale medier?

For selskaper som ønsker å lykkes, er det avgjørende å ha riktig kompetanse på plass – enten gjennom faste ansettelser, innleide konsulenter eller vikarer som kan bistå i perioder med høy aktivitet eller nye prosjekter.

Sosiale medier er en strategisk og kompleks kanal som krever riktig kompetanse for å lykkes. Hos Hammer & Hanborg hjelper vi selskaper med å finne dyktige spesialister innen kommunikasjon, markedsføring og digitale roller – enten gjennom rekruttering, konsulenttjenester eller vikarer.

Lurer du på hvordan det er å være utleid konsulent gjennom Hammer & Hanborg?

Les bloggene til flere Hammer & Hanborg-konsulenter👇