Vi i Hammer & Hanborg har satt sammen en guide for hvordan du kan sikre kompetanse nå som vi er inne i en periode med høy kompetansemangel.

Allerede før pandemien var arbeidsmarkedet preget av en omfattende strukturell transformasjon preget av digitalisering, teknologisk utvikling og automatisering. Dette påvirket balansen mellom tilbud og etterspørsel av kompetanse. Bakgrunnen for mangelen på denne kompetansen består delvis av nye politiske målsettinger om energieffektivisering og klimaendringer, noe som akselererer det grønne skiftet og produksjonen av digitale varer og tjenester. Dette skaper et behov for flere spesialister og ledere, særlig innen fagområder som IT i tillegg til Hammer & Hanborgs sentrale kompetanseområder; kommunikasjon, markedsføring, den nye kundereisen, HR og digitale roller.

På bakgrunn av dette har vi satt opp en guide for å sikre tilgangen på de mest ettertraktede kandidatene. Dette er den tredje av fem strategier for å hjelpe din organisasjon med å sikre riktig kompetanse for fremtiden.

3. Utvikle ansatte du allerede har

Når utviklingen går så raskt som i dag bør alle kunnskapsintensive organisasjoner jobbe kontinuerlig med å både videreutvikle og ivareta eksisterende ansattes kompetanse. Dette kan også sørge for at man lettere kan imøtekomme fremtidige behov. Ved å tilby eksisterende ansatte utviklingsmuligheter kan organisasjonen bygge styrke i dybden og utvikle en kultur med interne forfremmelser. De beste kandidatene er kanskje allerede i organisasjonen, men i andre roller.  Med de rette utviklingsmulighetene kan du beholde dem i stedet for å risikere at de går til andre virksomheter.

Dersom man gir ansatte muligheter for å utvikle seg over tid skaper man også et godt utgangspunkt for at organisasjonen som helhet kan vokse. Å lage en oversikt over hvilke ferdigheter som allerede finnes i selskapet er en god start. Ansatte kan ha styrker som ikke kommer frem i dagens rolle, og som kan identifiseres og videreutvikles. På denne måten kan man utnytte den kompetansen man allerede besitter, og kanskje til og med unngå en nyrekruttering.

For å sikre kompetanse bør man etablere en ”vekstkultur” for kontinuerlig læring. Ledende organisasjoner på dette områder skaper et miljø hvor det er rom for å teste ut nye ting, eksperimentere og lære av både vellykkede og mindre vellykkede initiativ. En viktig forutsetning for dette er å etablere tillit gjennom et trygt miljø der man tør å eksponere seg, men også er genuint interessert i andres bidrag og kunnskap. For å oppnå dette bør fokuset ligge like mye på å belønne en løsningsfremmende atferd som på selve kunnskapen. Læring handler minst like mye om å gi og dele som å motta.

Har du ikke fått lest den første og andre strategien for å lykkes med kompetansemangelen?

Den første strategien for å løse kompetansemangelen 

https://www.hammerhanborg.no/nyheter/innsikt/hvordan-handtere-kompetansemangelen-den-andre-strategien

Vi kan hjelpe deg med kompetansemangelen

Riktig kompetanse er avgjørende for en konkurransedyktig organisasjon. For å kunne utnytte teamets potensial, er et første viktig steg å kartlegge og utvikle ferdigheter som allerede finnes. Det er stor mulighet for at organisasjonen allerede sitter på uante talenter. Få oversikt over kompetansen dere allerede besitter ved hjelp av kompetansekartlegging. Kontakt oss i Hammer & Hanborg ved å ringe oss på 22 44 33 00 eller ved å fylle ut skjemaet nedenfor.